Recibaix, empresa d’inserció del Grup Formació i Treball al Baix Llobregat, ha endegat el projecte Un futur d’impressió per acompanyar cap a la inserció laboral i formar en l’àmbit de les arts gràfiques a persones en risc d’exclusió social. La iniciativa sorgeix de la col·laboració amb el Gremi de la Indústria i la Comunicació Gràfica de Catalunya i l’Escola Antoni Algueró, i compta amb el suport de Fundació Bancària la Caixa.

Al llarg de dotze mesos, des de l’inici a finals de 2020 fins al novembre de 2021, 60 persones formen part d’aquest programa de millora de la seva ocupabilitat a través de l’adquisició de nous coneixements professionals i d’un itinerari d’inserció laboral. D’entre tots els participants una vintena han realitzat formacions en Impressió Òfset a l’Escola Antoni Algueró de formació professional. El curs ha preparat els alumnes en coneixements de tots els elements del procés d’impressió, l’ús de primeres matèries, els estàndards de qualitat i la intervenció en el procés gràfic. Actualment, les persones que s’hi han format estan realitzant pràctiques de 60 hores en empreses que formen part del Gremi de la Indústria i la Comunicació Gràfica de Catalunya i altres empreses del sector.

Paral·lelament, i des de l’inici del projecte, s’està fent un acompanyament individualitzat a cada participant que es mantindrà al llarg de tot l’any. Aquest procés d’orientació laboral inclou 25 monogràfics formatius, d’entre 2,5 i 4 hores de durada en funció de la temàtica. Tots ells  tenen  com a fil conductor l’aprenentatge sobre processos de recerca de feina: coneixement del mercat laboral, amb la participació d’empreses convidades,  canals de recerca de feina, amb especial atenció amb l’ús de la tecnologia com video entrevistes o apps especialitzades, i la preparació de currículums i cartes de presentació, entre d’altres. També formen part de l’orientació cap a la inserció, el desenvolupament les seves competències transversals i la definició personalitzada del projecte professional i la identificació dels interessos formatius. El dia d’avui, 20 persones han trobat feina en el mercat de treball ordinari, tant en empreses d’arts gràfiques com en sector empreses d’altres sectors com la neteja, l’hostaleria, o logística.

Un futur d’impressió és un projecte guanyador de la convocatoria 2020 del programa d’ajudes i iniciatives socials de Fundació Bancaria la Caixa.